Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 19, 2011

:Langkawi! Here i Come…:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…

Jika entri sebelum ini 'Bercuti' saya ada menceritakan perancangan untuk bercuti. Entri kali ini saya akan berkongsi keterujaan saya untuk bercuti. Langkawi! Here i Come… tak sabar rasenya ingin bercuti, seperti sudah lama pula tidak bercuti. Ini kali pertama saya ingin bercuti setelah berkerja dan mempunyai gaji sendiri untuk bersuka ria.

Tarikh percutian…..tet….tidak boleh diberitahu. Ini sebagai langkah berjaga-jaga. Mana la tau jika perompak semakin maju dan membaca entri saya serta tahula pula saya tidak ada dirumah, pasti licin rumah saya dikerjakan. Nauzubillah, minta-minta dijauhkan.

Tetapi seharusnya, maklumat ketiadaan anda dirumah perlu dirahsiakan serta tidak dikongsikan secara umum di Facebook, Twitter mahupun sebarang laman sosial yang individu lain boleh mengetahui bahawa rumah anda dalam tempoh tertentu tiada penghuni.  Ialah bukan apa, kadangkala ada juga bukan rakan yang anda telah ‘approve’kan menjadi rakan  dilaman sosial anda. Oleh itu, lebih baik berjaga-jaga sebelum sesuatu yang tidak diingini berlaku.

Berbalik semula kepada keterujaan saya yang ingin bercuti bersama keluarga, Ohhh. Tidak sabarnye. Terasa ingin membeli belah macam-macam. Terasa ingin membuat senarai  serta bajet tetapi agak-agak boleh ikut ke? Silap-silap bila dah sampai limit bajet yang ditetapkan minta pula dari ayah. Hehehe….

Ada orang yang bertanya, “kenapa tidak pergi Langkawi naik kapal terbang, bukannya mahal pun, sekejap sampai pula tu”. Oleh kerana sekejap sampai la saya tidak suka. Memang perjalanan agak jauh tetapi keseronokkan amat berbeza. Jika memandu sendiri, pada saya boleh mengeratkan lagi tali silaturrahim antara kami sekeluarga dengan berbual serta bergurau senda sepanjang tempoh perjalanan.

Tambahan pula boleh berhenti dimana-mana lokasi yang ingin kita singgah sepanjang perjalanan. Keterujaan itu berbeza sekali berbanding menaiki kapal terbang. Bercuti itu kan merehatkan serta tiada waktu yang perlu dikejar mahupun janji waktu yang perlu dipenuhi. Walau apa pun, ia hanya sebuah pendapat, mungkin ada yang tidak setuju dan lebih suka cepat sampai ke destinasi tanpa perlu penat lelah akan perjalanan destinasi yang jauh.

Baiklah, sampai disini sahaja, doakan saya selamat sampai dan selamat pulang sepanjang tempoh percutian saya nanti ya. Saya hendak sambung berangan bercuti ke Pulau Langkawi dulu. =)

Sunday, December 18, 2011

:GaJi @PerseKitaraN:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…

Setelah tamat pengajian, alam pekerjaan pula pasti akan mengambil tempatnya. Ketika itulah seribu satu cabaran mula menghimpit kehidupan kita. Bermulalah persoalan seperti; di mana kita hendak mencari kerja? Perlu merantau atau bekerja di kampung halaman? Apa pekerjaan yang ingin kita mohon? Berapa gaji yang ingin kita inginkan?  dan lain-lain lagi. Seribu satu persoalan yang akan bermain di minda.

Tetapi dua perkara yang nyata yang sering kita perdebatkan dalam mencari pekerjaan ataupun ingin menukar pekerjaan ialah jumlah gaji yang akan diterima dan persekitaran tempat kerja. Ada orang lebih mementingkan persekitaran tempat kerja berbanding gaji yang akan diperoleh.

KENAPA? Kenapa persekitaran tempat kerja lebih penting untuk sesetengah orang. pada saya, ia ibarat motivasi. Jika kita sukakan persekitaran tempat kerja kita, pasti setiap hari saat kita ingin melangkah ke tempat kerja, kita melangkah dengan ceria serta semangat yang baru.

PERSEKITARAN yang bagaimana saya maksudkan. Ada orang menganggap persekitaran tempat kerja seperti mempunyai rakan sekerja yang seronok. Jika rakan sekerja pun satu kepala dengan kita pasti hendak melakukan sesuatu kerja berjalan dengan lancar. Ada pula insan yang suka diberi pengiktirafan atas hasil kerja bagus yang telah dilakukan. Selain itu, kawasan kerja yang tidak perlu menempuh kesesakan jalan raya juga antara salah satu faktornya.

Opss…terlupa lagi satu ‘point’, bagaimana dengan persekitaran kerja yang dipenuhi TEKANAN akibat kerja yang banyak berbanding dengan kerja yang bersenang-lenang. Bak kata Nabil LU PIKIR LA SENDIRI’, tepuk dada dan tanyalah apa yang anda inginkan sebenarnya.

Bagaimana pula kepada individu yang tidak mengambil kira dengan persekitaran tempat kerja tetapi hanya jumlah gaji yang akan diterima menjadi ukuran. Pada saya individu yang begini mungkin seorang yang fleksibel dan mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran tempat kerja serta boleh mengawal tekanan-tekanan yang akan dilalui.

Cuba anda fikir, jika kita hanya ingin persekitaran tempat yang menyenangkan hati tetapi gaji yang hanya cukup makan pasti akan mengalami tekanan juga. Bandingkan pula dengan gaji yang lebih dari yang kita terima sekarang tetapi persekitaran kurang memuaskan. Pada saya ia bergantung kepada individu. Berubahlah jika perlu dan kadangkala perubahan itu pasti mengejutkan serta membuatkan anda mengetahui tahap kemampuan anda.

Berubahlah kearah yang lebih baik, semoga hari esok lebih baik dari hari sebelum-sebelumnya. 

Saturday, December 17, 2011

:LagU iTu yang MemBerI KeyakiNan:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…
Lagu… siapa yang tidak tahu akan lagu dan menyanyi. Seingat saya, sejak kecil lagu saya telah diperdengarkan dengan lagu-lagu seperti Twinkle-Twinkle Little Star, London Bridge, dan macam-macam lagi. Kadangkala, kita juga turut diminta menyanyi sama, dengan gaya-gaya tangan dan badan lagi. Jika diingat semula, pasti lucu. Nasib baik tak ada video yang merakamkan semuanya. Cukuplah sekadar ingatan disuatu sudut kenangan itu
Namun ada satu lagu yang betul-betul menggamit memori serta memberi inspirasi dalam hidup saya, iaitu lagu ‘Be What You Wanna Be’. Lagu ini diperdengarkan oleh seorang teman kepada saya ketika saya mengikuti Pra Pekerjaan selama sebulan di universiti setelah tamat belajar. Kali pertama saya mendengar dan menghayati liriknya, ia bagaikan memberi keyakinan dan inspirasi kepada saya.
Sehinggalah akhirnya lagu ini saya dan rakan sekelas menggunakannya untuk digunakan sebagai lagu persembahan akhir program tersebut. Setiap kali saya merasakan putus asa dan hilang keyakinan, lagu inilah mengingatkan diri saya, supaya jangan putus asa dan terus memasang impian. Lagu ini membawa saya kepada ingatan sebuah perhubungan yang terbina dengan sekelip mata dan menyimpan seribu satu kenangan dan perasaan atas dasar memperbaiki dan membina keyakinan diri. 
Disini saya kongsikan lagu dan liriknya, semoga dapat memberi inspirasi sebagaimana yang saya dan rakan-rakan seperjuangan pernah merasakannya

‘Be What You Wanna Be’

Doctor, actor, lawyer or a singer
Why not president, be a dreamer
You can be just the one you wanna be
Police man, fire fighter or a post man
Why not something like your old man
You can be just the one you wanna be
Doctor, actor, lawyer or a singer
Why not president, be a dreamer
You can be just the one you wanna be

I know that we all got one thing
That we all share together
We got that one nice dream
We live for
You never know what life could bring
Coz nothing last forever
Just hold on to the team
You play for

I know you could reach the top
Make sure that you won't stop
Be the one that you wanna be
Now sing this with me

Doctor, actor, lawyer or a singer
Why not president, be a dreamer
You can be just the one you wanna be
Police man, fire fighter or a post man
Why not something like your old man
You can be just the one you wanna be

We may have different ways to think
But it doesn't really matter
We all caught up in the steam
Of this life
Focus on every little thing
That's what does really matter
Luxury cars and bling
That’s not real life

I know you could reach the top
Make sure that you won't stop
Be the one that you wanna be
Now sing this with me

Doctor, actor, lawyer or a singer
Why not president, be a dreamer
You can be just the one you wanna be
Police man, fire fighter or a post man
Why not something like your old man
You can be just the one you wanna be

Last year I used to dream about this day
Now I'm here I'm singing for you
I hope I could inspire you
Coz I've got all the love, coz I've got all love for you

Doctor, actor, lawyer or a singer
Why not president, be a dreamer
You can be just the one you wanna be
Police man, fire fighter or a post man
Why not something like your old man
You can be just the one you wanna be[X3]


Mulakan lah hari dengan senyuman dan tempuhilah hari anda dengan ketenangan serta pemikiran yang positif… =)

Thursday, December 15, 2011

:no title:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…

Kosong….mungkin kerana lepas hujan, dengan keadaan bilik yang sejuk, jari-jari pun mula membeku untuk menaip seperti tiada idea yang ingin dilontarkan oleh fikiran ini.Cuma hati sahaja yang mengatakan rindu. Ya, rindu pada dia seorang.

Kekasihku, aku rindu padamu.... <3

Saturday, December 10, 2011

:Bercuti??:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…

“Aku nak bercuti la, Jom kita pergi cuti”. Itulah permintaan seorang teman baikku. Caranya seperti inginkan sebuah percutian yang menenangkan. Mungkin dia sudah tertekan dengan persekitarannya barangkali yang menyebabkan dia perlukan sebuah percutian.

Percutian memang jawapan yang diperlukan jika kita bertanya kepada diri sendiri apakah caranya yang boleh buat kita lari dari tekanan.  Pada saya, sekurang-kurangnya dalam setahun kita perlu bercuti walau hanya untuk sekali dan tempoh percutian tersebut, tidak perlulah terlalu panjang. 

Kenapa kita perlu bercuti?

                    I.            Menghilangkan tekanan kerja @ belajar setelah berhempas pulas mengerah tenaga dan fikiran
                  II.            Lari sekejap dari kehidupan realiti
                III.            Sebagai ganjaran kepada diri sendiri.
                IV.            Mengeratkan lagi perhubungan bersama teman mahupun keluarga.

Sebab untuk bercuti sudah tertera, tetapi, apakah perkara yang perlu diambil kira sebelum kita bercuti?

1.       KEWANGAN! Itu yang paling penting. Jika tiada bajet serta kewangan yang sepatutnya, bimbang pulang dari bercuti, semakin tertekan pula hidup kerana sudah habis digunakan bercuti. Oleh itu, Bajet amat penting dan berbelanjalah mengikut bajet yang anda mampu dan yang telah ditetapkan.

2.       LOKASI! Dimana agaknya lokasi pilihan anda. Semuanya terpulang kepada apa yang anda inginkan. Samada ditepi pantai, di dalam hutan, di kawasan taman tema, dalam negara mahupun diluar negara. Pastikan juga tempat penginapan untuk anda bermalam. Namun segalanya mengikut cita rasa dan bajet yang telah anda peruntukan. 

3.       PENGANGKUTAN! Selain lokasi dan kewangan, pengangkutan juga amat diambil kira. Ini semua bergantung kepada lokasi percutian dan bajet. Jika anda bercuti di luar negara, maka penerbangan la kemudahan pengangkutan yang nyata anda perlukan.

4.       TARIKH! Ya, sejak cuti sekolah akhir tahun ini, semua berlumba-lumba ingin bercuti dan kepada yang bekerja pula, inilah masanya menghabiskan cuti tahunan yang tinggal. Pada saya, bercuti yang paling seronok ialah ketika bukan cuti sekolah, tidak ramai orang dan tidak perlu bersesak dengan orang ramai. Tetapi memandangkan masih ada lagi adik saya yang bersekolah, terpaksa jugalah bercuti ketika cuti sekolah. Apa yang penting, pilihlah tarikh yang sesuai mengikut jadual anda.

5.       PERSEDIAAN! Setelah semuanya dirancang dan dikira mengikut kemampuan, masanya tiba juga saat untuk bercuti. Bawalah barang-barang keperluan secukupnya. Janganlah membawa barang yang tidak peting dan hanya memberatkan bagasi anda sahaja. Jangan dilupakan ubat-ubatan, mana tau disaat kecemasan dan anda memerlukannya. Beringat sebelum kena. 

Alasan untuk bercuti sudah ada, rancangan sudah terbina, apalagi yang ditunggu, laksanakan sahaja impian bercuti anda. Lupakan segala masalah dan tenangkan minda anda. Ingin tahu dimana lokasi bercuti saya dan keluarga, di dalam entri yang lain akan saya kongsikan.

Ceria-ceria selalu =)

p/s: to my bff, nanti kita bercuti ye, kita enjoy sama-sama. =)

Thursday, December 8, 2011

:DiaLaH SegalaNya:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…

Sejak kecil kita sering di mendengar dan membaca buku mengenai kisah dongeng puteri, si cantik dan cinta yang membawa kebahagiaan. Tanpa kita sedari, cerita-cerita sebegini banyak mempengaruhi kehidupan kita dan membuat kita memasang impian untuk mencari cinta sejati.

Siapa yang tidak inginkan kebahagiaan? Siapa yang tidak ingin mencari cinta sejati? Kadangkala kita seringkali mencari seseorang yang sempurna sehinggakan kita buta akan cinta yang dihadapan kita. Ciri-ciri yang bagaimana kita inginkan supaya seseorang itu layak dipanggi cinta sejati kita. Adakah perlu pada fizikalnya, kewangannya mahupun sifatnya.

Saya sendiri pernah membaca bahawa kita perlu tetapkan ciri-ciri insan yang bagaimana kita inginkan tetapi bolehkah diikut seratus peratus. Jodoh dan pertemuan ditangan tuhan, tiada siapa yang tahu perjalanan hidup ini. Kita boleh mencari cinta mengikut ciri-ciri yang kita inginkan, tetapi jangan lah buta dengan tetapan yang kita buat hingga pinggirkan apa yang ada, ibarat mencari rumput yang cantik dipadang yang luas.

Pada saya, untuk mencari cinta sejati, tanyalah hati sendiri. Ini kerana insan itulah yang akan berkongsi segalanya dengan kita. Cinta hati kita itu ibarat kekasih yang mencintai , abang yang melindungi, adik yang ingin bermanja, ibu bapa tempat bergantung, rakan tempat luahan rasa dan segala-galanya buat kita.

Mungkin akan ada pada satu saat, kamu merasakan bahawa yang bersama kamu itu adalah cinta sejati kamu.Tetapi segalanya hancur apabila ia terkandas di tengah jalan tanpa kamu sempat berjalan bersama ke penamatnya. Janganlah dikesalkan, jangan menyalahkan takdir mahupun diri sendiri. Anggaplah ia suatu mimpi kehidupan yang banyak memberi pengajaran kepada kamu. Apabila sampai masanya dan kamu berjumpa dengan insan yang merupakan jodoh kamu pasti kamu tidak menyesal dan akan memberikan yang terbaik untuk perhubungan yang baru itu. 

Sunday, December 4, 2011

:KuCing itu TeManku:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…



Baiklah, hari ini saya tidak mahu mukadimah yang panjang berjela, bak kata ‘orang potih’, kita ‘straight to the point’. Jika sebelum ini saya ada entri , SuaTu PerMulaan Tanggung JaWab, kali ini saya ingin berkongsi sedikit bagaimana ini merubah kehidupan saya. Semenjak memelihara kucing, saya mulakan hari dengan membersihkan diri dan menunaikan tanggungjawab sebagai hamba kepada-Nya dahulu. Setelah itu barulah anak-anak kucing yang diberi nama Jerry dan Jenny di beri perhatian pula. Selalunya pada waktu pagi, saya hanya sempat untuk meletakkan makanan mereka dibekas makanan sahaja serta hanya sempat bermain untuk seketika.

Ibulah yang akan mengambil alih memberikan susu kucing kepada Jerry dan Jenny. Inipun kerana mereka masih kecil dan ibu suka bermanja dengan mereka ketika memberikan susu. Jika dilihat cara ibu memberi kucing susu sudah seperti seorang emak memberikan anaknya susu. Kadang-kadang terasa lucu pun ada juga bila dilihat. Kemudian, pada waktu makan tengahari , saya akan pulang kerumah untuk makan memandangkan ibu merupakan surirumah tangga sepenuh masa dan lokasi tempat saya bekerja memang dekat dengan rumah. Ketika inilah saya akan bermanja dengan Double J saya iaitu Jerry dan Jenny.  Setelah bermanja barulah melantak sepuas-puasnya masakan ibu, tetapi tidak boleh makan banyak-banyak tau, nanti mengantuk di pejabat pula.

Setelah makan dan solat, kembali semula ke pejabat dan bermula tugas-tugas yang perlu disiapkan =( . Tik Tok Tik Tok, dah pukul lima pun, apa lagi rumahku syurgaku lah destinasiku. Kucing-Kucing pasti sudah menanti. Kadangkala saya rasakan Double J saya ini bagaikan mengerti perasaan saya. Setiap kali pulang dari kerja, pasti mereka akan menenung saya dengan mata yang bulat dan hanya melihat sehinggalah saya masuk ke dalama rumah dan hilang disebalik pintu bilik.

Apabila saya keluar dari bilik barulah Double J saya akan mengeow seperti memanggil saya untuk dibelai. Mereka bagaikan mengerti perasaan penat yang dialami tuannya dan membiarkan saya berehat dulu dan tahu yang saya pasti akan melayan mereka apabila saya keluar semula. Selalunya pada waktu petang, saya akan membersihkan bekas najis dan menambah pasir yang baru. Ini untuk mengelakkan bau yang kurang enak dan menjaga keselesaan Double J saya.

Bekas makanan dan minuman pula perlulah dibersihkan setiap hari dan di isi pada waktu makan yang ditetapkan. Selalunya saya akan mengisi makanan kucing sebanyak dua kali iaitu pada waktu pagi dan waktu petang. Sebulan sekali pula saya akan membasuh kesemua bekas dan sangkar Double J saya agar kebersihan tempat tinggal Double J saya terjaga. Double J pula saya akan mandikan dua kali dalam sebulan. Tetapi doktor haiwan kata, kucing jangan dimandikan ketika musim hujan kerana bimbang terkena demam.

Inilah rutin yang sering saya lakukan agar terasa setiap masa ada perkara yang saya lakukan. Mungkin ada sesetengah orang yang berkata membela haiwan seperti kucing dan agak leceh. Mungkin betul tetapi jika dilakukan dengan sabar, ikhlas dan kasih sayang, pasti segalanya terasa mudah. Kepada saya, sebenarnya ibu yang banyak membantu saya menjaga Double J saya. Selain itu, tanpa nasihat dan ilmu menjaga kucing yang My Luvly Luv kongsikan dengan saya, pasti kelam kabut juga.

Oklah, sampai sini sahaja, saya ini budak baru nak belajar menjaga kucing, jika ada silap dan salah sila tunjukkan.  =) 

Saturday, December 3, 2011

:Ole-Ole Hat yai:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…

Pejam celik pejam celik, dah hampir di penghujung tahun 2011 pun. Bulan disember boleh dikatakan syurga untuk pelajar sekolah kerana cuti sekolah, tidak dilupakan juga syurga untuk dapur dirumah kerana cuti sekolah selalunya orang berlumba-lumba hendak melangsungkan majlis perkahwinan. Oleh itu, bile smpai hujung minggu, orang gantung periuk sebab terlalu banyak tuntutan jemputan kahwin yang perlu dihadiri.

Tetapi, yang paling seronok, cuti sekolah adalah masa untuk melancong. Yahoo!!, Opss, lupa pula yang saya bukan pelajar lagi. Sekarang dah kerja, mana leh cuti jew, nanti bos suruh cuti sampai bila-bila dan jangan datang kerja terus baru tau. Menangis tidak berlagu nanti, haru je.

Tak kisah la tak dapat cuti lame dan tak melancong pun, yang penting saya baru dapat ole-ole dari luar negara. Jauh tu, kat negara jiran sane, negara Thailand la. Sebenarnya, kawan baik saya baru balik dari sana minggu lepas dan dengan baik hatinya membelikan saya Ole-Ole Thailand. Ingat juga die dekat saya kan. =)

Terima kasih sahabatku….sayang kamu…=)

Friday, December 2, 2011

:SuaTu PerMulaan Tanggung JaWab:

Assalamualaikum dan selamat sejahtera….
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua…

Sejak kecil kita telah dilatih dan sering diingatkan oleh ibu bapa supaya menjadi insan yang berguna dan bertanggungjawab dalam setiap perkara yang dilakukan. Manusia tidak akan berhenti daripada belajar, bukan dalam bidang pendidikan tetapi dalam kehidupan. Ini kerana banyak perkara dalam kehidupan ini dipelajari apabila kita menjalaninya  berseorangan mahupun berteman.

Setalah tamat pengajian di peringkat ijazah, saya melangkah ke alam pekerjaan dan belajar menjadi dewasa dengan mencari rezeki. Benarlah kata orang tua yang lebih lama makan garam kehidupan bahawa alam pekerjaan bukanlah seindah yang kita jangkakan. Ya, memang indah ketika mendapat gaji tetapi kehidupan yang  kita jalani tidaklah seindah warna-warna potret yang kita lakarkan di alam mimpi.

Kehidupan saya seperti kosong setelah  bekerja. Bermula dengan bangun, pergi kerja, kemudian pulang dan ketika malam menjengah, katil destinasi terakhir untuk hari tersebut. Bersukaria dan melepak bersama kawan setiap hari bukanlah jiwa saya, sekali sekala mungkin boleh. Untuk menghilangkan kebosanan, saya memasang impian untuk membela kucing dan akhirnya impian itu terlaksana dengan keizinan ibu.

Memang seronok membela kucing lebih-lebih lagi jika dibela ketika kecil. Entri Sayangku Jenny dan Jerry telah saya ceritakan sedikit mengenai kucing-kucing saya ini. Namun saya terleka seketika, memelihara anak kucing bukanlah seperti membeli anak patung, comel dipandang dan dipeluk  yang kemudiannya dibiarkan disuatu sudut jika tidak diperlukan. Anak kucing ini bernyawa, bernafas seperti manusia yang inginkan keperluan asas untuk dipenuhi seperti makan, kasih sayang dan tempat tinggal. My Luvly Luv lah yang banyak membantu saya serta mengingatkan akan tanggungjawab yang saya perlu galas di saat saya mula membawa anak kucing untuk dipelihara.

Tanggungjawab yang bukan sedikit perlu saya galas kerana menjaga anak kucing yang mungkin boleh diibaratkan seperti menjaga manusia. Haiwan ini hanya kekurangan akal fikiran sebagai kayu ukur yang membezakan antara satu sama lain. Namun, saya tidak mengeluh kerana tanggungjawab ini menjadikan hari saya lebih ceria dengan melayan kerenah kucing dan menjadi orang yang lebih berdisplin. Jadual harian pula tidaklah terasa sepi dan kosong.

Jika ingin tahu bagaimana anak kucing ini merubah jadual harian saya serta membawa kebahagiaan kepada saya dalam menjalani kehidupan seharian, akan saya kongsi di entri yang lain. Kepada sesiapa yang berminat untuk memelihara kucing, mungkin perlu difikirkan sebaiknya akan tanggungjawab yang perlu digalas nanti.

Baiklah, sampai disini sahaja, semoga anda tetap ceria dan kebahagiaan sentiasa menyelimuti hari-hari anda. =)

Sunday, November 20, 2011

:: Sayangku Jenny & Jerry ::


Assalamualaikum dan Salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Sudah agak lama blog saya ini menyepi. Semenjak habis belajar dan melangkah ke alam pekerjaan, nampaknya tangan ini semakin malas ingin menekan papan kekunci untuk mencurahkan rasa. Tetapi entah kenapa hari ini tangan ini terasa begitu ringan untuk menaip semula. 

Jika entri sebelum ini saya berkongsi dengan kehilangan kucing, kini saya muncul kembali dengan kucing juga. Sejak bila meminati kucing pun saya tidak tahu, sedangkan jika dahulu saya amat gelikan kucing dan takut dicakar. Sekarang, semua itu bagaikan hilang entah dibawa kemana. 

Semenjak bekerja di kampung halaman, saya mula membela dua ekor kucing yang diberi nama Jerry dan Jenny. Nama macam manusia kan. Itu semua nama pilihan ibu. Saya membela si comel ini sejak kucing-kucin ini masih berumur sebulan setengah. 

Pada mulanya saya berminat membela kucing kerana bosan tetapi lama kelamaan seperti sudah jatuh sayang pula kepada si Jenny dan Jerry ini. Setiap kali pulang makan tengahari dan balik dari kerja, kucing merupakan perkara pertama yang saya cari. Terasa bagaikan hilang segala kepenatan setelah sehari bekerja melihat keletah mereka. 

Jika pada awalnya mereka agak takut akan kami, tapi setelah agak lama, mereka mula bermain-main dan seperti mengetahui bahawa kami merupakan tuan mereka dan kadangkala ingin bergurau. Benarlah kata orang, haiwan ini walaupun tiada akal tetapi berperasaan dan boleh menjadi teman rapat manusia. 

 jenny tengah menyusu, masa nie baru lagi nak menyesuaikan dengan susu kucing. 

Comel je si Jerry cium Jenny...sweetnye... =)


Baiklah,sampai disini sahaja, nanti saya akan berkongsi pula pengalaman pertama membawa kucing ini untuk disuntik Vaksin setelah 2 bulan... =)

Thursday, August 11, 2011

::JanGanlah Kau Mati::

Assalamualaikum dan Salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Rupanya inilah perasaan itu, perasaan sedih untuk suatu kematian. Mungkin nyawanya tidak begitu bernilai seperti nyawa seorang manusia. Walaupun detik bersama hanya 2 ke 3 minggu, namun kesannya tetap terasa.

Labi, itulah nama kucing keluarga saya. Sebenarnya ada 2 ekor dan seekor lagi diberi nama Labu. Nak tahu bagaimana nama tersebut wujud, sebenarnya seekor berwarna kelabu, sangat comel. Oleh kerana berwarna kelabu, saya singkatkan menjadi Labu dan seekor lagi dipanggil Labi. 

Perasaan sedih yang saya katakan sebelum ini adalah atas kematian Labi semalam. Pertama kali saya melihat dan merasa sendiri badan kucing yang keras. Saya tidak pernah menjaga kucing dan saya akui agak takut kerana geli dengan kucing sebelum ini. 

Kucing ini dibela pun kerana ibu kucing ini mati dan anak-anaknya terbiar. Oleh kerana saya dan adik hanya duduk dirumah sahaja, sebab itulah ibu membenarkan kami menjaga kucing ini. 

Setiap hari Labu dan Labi dibela dan diberi makanan agar tidak lapar. Dari seekor kucing yang enggan menerima makanan yang kami sediakan sehinggalah berlari-lari untuk mendapatkan makanan ketika kelaparan.

Rutin harian bertukar semenjak kehadiran Labu dan Labi. Jika dahulu bangun tidur masih melingkar didalam bilik, kini ingatan saya terus kearah kucing dan melihat keadaan Labu dan Labi. Labu agak lincah daripada Labi. Badan yang dahulunya kurus semakin gemuk dan bulunya kembang dengan cantik sekali.

Namun, umur Labi tidak panjang. Entah mana silapnya, Labi mula jatuh sakit pada isnin petang dan mati rabu pagi ketika saya pergi ke sangkarnya untuk memberikan makanan. Sayu hati saya melihat badan yang terbujur kaku. 

Kini, Labu pula seperti ingin mengikut saudaranya. Sejak pagi tadi, Labu keluar dari sangkar dengan langkah yang layu dan tidak bersemangat. Bunyi 'meow'nya tidak sekuat dahulu dan makanan yang diberi bagaikan tidak makan. 

Sedih hati ini apabila melihat dan menyentuh badannya yang agak panas. Tidak saya sangka, rupanya hati ini sudah jatuh sayang pada haiwan yang sekecil itu. Sedih apabila memikirkan yang Labu mungkin akan meninggalkan kami dan tiada lagi aksinya yang mencuit hati itu.

Walau apa pun, saya akan berikan yang terbaik kepada Labu selagi Labu masih ada. Namun ketika menulis entri ini, saya terfikir sejenak. Bagaimanalah perasaan seorang ibu yang sanggup membuang anaknya setelah dikandung selama 9bulan. Bukanlah niat saya untuk menyamakan nyawa seorang bayi dan seekor kucing. Tetapi, saya yang hanya menjaga kucing selama 2 minggu sudah berasa sedih kerana sebuah kematian walaupun hanya seekor anak kucing. Renung-renungkanlah.


::Oh Selsema...Oh Aiskrim::

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Saya harap rakan-rakan sekalian berada dalam keadaan sihat. Bulan puasa ini, banyak-banyakkan lah minum air suam, kalau tidak mahu jatuh sakit. 

Sebenarnya sejak balik dari temuduga di Shah Alam pada isnin lepas, keadaan kesihatan saya kurang memuaskan dan mula demam panas. Kini setelah dua hari berlalu, keadaan kesihatan kembali pulih sedikit demi sedikit.

Tetapi penyakit selsema ini bukan senang hilang, masih ade 'sok' 'sek' 'sok' 'sek' nye lagi. Apa yang peliknya, masa tengah sakit inilah macam-macam perasaan teringin ada. 

Teringin makan aiskrim la, cendol la, abc la dan yang pentingnya semua benda yang nak ditelan mesti makanan yang sejuk. Kalau ikutkan hati memang sudah lama ditelan semua itu.

Namun, memikirkan yang saya mempunyai temuduga pada isnin depan, terpaksala menahan diri. Kalau boleh hendak menghadirkan diri dengan keadaan kesihatan yang 100%.  Malu la nanti kalau temuduga dilakukan dengan keadaan suara yang sengau dan hidung berhingus. 

Silap-silap hendak diterima bekerja terus ditolak sebab beri penampilan yang tak elok. Oklah. nak makan ubat dan berehat selepas itu. Takut My Luvly Luv bising pula kalau ubat tidak dimakan. 

#Jangan lupa banyak-banyak minum air suam... =)

Wednesday, August 10, 2011

::JanGan BerpUtus Asa::

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.....
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua....

Hari ini merupakan hari ke-10 kita berpuasa. Macam mana dengan hari-hari anda, masih bertahan kah menunaikan ibadah ini. Semoga anda masih mempunyai kekuatan dan bersabar dalam menjalani ibadah puasa ini.

Disamping jangan berputus asa dalam menjalani ibadah puasa, saya juga perlu jangan berputus asa dalam mencari pekerjaan. My Luvly Luv dan keluarga lah yang sentiasa memberi sokongan supaya tidak berputus asa. Kerja memang banyak tetapi mungkin kerana lokasi banyak membataskan pekerjaan pilihan saya. 

Ada ketikanya, saya ditawarkan pekerjaan tetapi jadual waktu kerja adalah shif dan ini menyebabkan saya terpaksa menolak peluang yang diberi. Bukan saya memilih, tetapi memikirkan akan keselamatan diri dan pasti orang yang menyayangi saya akan sentiasa kerisauan jika saya menerimanya. 

Saat saya hampir berputus asa, tawaran temuduga muncul semula. Walaupun hanya sebuah temuduga tetapi saya tahu, ini merupakan peluang saya untuk membina kerjaya dan pasti tidak akan disia-siakan. Belum pun perasaan gembira itu hilang.

Muncul lagi peluang ditemuduga, mungkin ada lah rezeki saya untuk salah satu temuduga ini. Sebelum berjuang, saya persiapkan diri ini dengan segala ilmu yang saya ada untuk bekalan berperang nanti.

Alhamdullillah, temuduga yang pertama telah berjalan dengan lancar..Hanya perlu menunggu panggilan jika itu rezeki saya. Kini, hanya menunggu hari untuk temuduga seterusnya. Semoga perjalanan temuduga ini berjalan dengan lancar juga.

Apa yang penting, 'Jangan Berputus Asa' Chaiyok.....Chaiyok.....

Tuesday, August 2, 2011

::CoBaaN / DuGaaN keHidupaN::


Assalamualaikum dan Salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Selamat menyambut bulan Ramadhan dan menunaikan ibadah puase. Selesai sudah sehari kita sebagai umat islam menjalani ibadah puasa. Bagaimana agaknya hari-hari anda? Diharap semuanya berjalan seperti biasa.

Pengalamana berpuasa pada hari pertama buat saya sekeluarga pada hari ini nampaknya agak berbeza pada kali ini. Sejak jumaat yang lepas, seluruh kawasan Port Dickson terputus bekalan air. Hal ini berlaku akibat hujan lebat yang menyebabkan tanah runtuh di empangan. 

Kejadian tanah runtuh ini menjadi punca 3 saluran paip air pecah serta mengambil masa untuk operasi pembaikpulih dijalankan. Selama 3 hari keluarga saya bergantung dan berjimat dalam penggunaan air yang terhad.

Nasib baik keluarga saya menetap dikawasan saudara yang berdekatan dan hal ini banyak membantu ketika berhadapan dengan dugaan seperti ini. Saat simpanan air hampir kering, akhirnya bantuaan air tiba. Habis semua tong, baldi dan periuk yang kosong kami hamparkan dihadapan rumah untuk menjadi tempat tadahan air.

Setiap titis air yang ditadah akan dimanfaatkan secukupnya. Pengalaman air yang terhad di rumah sangat berbeza keadaan jika dibanding dengan di asrama. Ketika di asrama, kita hanya memikirkan tentang diri kita sahaja.

Tetapi dirumah, kita juga perlu memikirkan ahli keluarga yang lain disamping perlu memasak. Saya harap kami masih dapat bertahan dan sabar dalam menghadapi dugaan ini. Ini kerana kami mungkin perlu bertahan untuk 2 hari lagi dengan bekalan air yang terhad.



Monday, July 4, 2011

::HidUp si 'Penanam Anggur'::

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

 Setelah lama tidak menulis di teratak ini, akhirnya muncul juga kekuatan dan kerajinan untuk menulis semula. Kalau hendak kata tiada masa hendak menaip memang tipu sangat la. Mana tidaknya, sejak menjadi 'penanam anggur' sepenuh masa ini memang banyak masa terluang. 

Saya ini bukanlah 'penanam anggur'  sebenarnya, tetapi merupakan penganggur sepenuh masa setelah tamat belajar dan mengikuti program pra pekerjaan. Pejam celik pejam celik, rupanya dekat 3 minggu juga saya bertapa dirumah dan bermacam-macam aktiviti yang saya lakukan. Akhirnya masuk minggu ketiga, kebosanan sudah melanda diri dan kehabisan aktiviti yang hendak dilakukan. 

Mana tidaknya, entah berapa filem dan drama yang sudah saya lakukan 'marathon' dengan menontonnya dalam tempoh ini. Itu belum termasuk dengan novel-novel yang sudah berkurun di beli dan hanya selesai dibaca dalam tempoh menjadi 'penanam anggur' ini.

Argghhh...Bosannya. Memang seronok duduk dirumah, makan minum dan buat apa sahaja yang ingin kita lakukan. Tetapi sampai bila hendak hidup goyang kaki dan makan ditanggung. Oppsss...jangan tertekan, mungkin   belum sampai masanya, saya kene terus berfikiran positif, terus mencari dan berusaha. Insyaallah adalah rezeki untuk saya di suatu tempat.

Saya tidak akan mengalah dan akan terus mencari. 

Sunday, May 8, 2011

::Selamat Hari Ibu::

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Sudah agak lama tiada coretan dan luahan yang ditinggalkan di teratak saya ini kerana tuntutan sebagai pelajar. Esok merupakan kertas terakhir untuk saya setelah 3 tahun bertungkus lumus menjalani hidup sebagai pelajar. 

Setelah lama menyepi, hari ini saya kembali menulis dengan membuat entri khas hanya untuk kekasih hati saya yang sentiasa disayangi iaitu Ibu. 'Selamat Hari Ibu'. 

Ibu, Selamat Hari Ibu. Ibu, Terima Kasih Ibu. Ibu, Terima kasih kerana tidak pernah jemu dan cukup sabar dalam membesarkan anakmu ini. Walau penat, ibu tidak pernah tidak memenuhi permintaan anakmu ini. Kasih ibu tinggi tidak terhingga, bagaikan tiada penghujung untuk kami adik beradik. Terima Kasih untuk segalanya. Ibu adalah ibu yang terbaik buat kami dan yang disayangi untuk selamanya.

Sempena hari ibu ini, kepada sesiapa yang masih mempunyai ibu, berilah penghargaan dan buatlah mereka rasa mereka disayangi. Sementara mereka masih ada, hargailah. Sementara masih ada yang menyahut panggilan anda apabila memanggil nama ibu, emak, mama atau apa saja panggilan yang anda gunakan, berilah mereka penghargaan. Jika diukur jasa ibu kepada kita, memang kita sebagai anak, tidak akan dapat membayarnya walau dengan apa sekalipun. 

Walaupun seorang ibu itu harus dihargai setiap hari dan bukan hanya hari tertentu. Tetapi, mungkin sempena hari ibu ini, sesuatu yang istimewa dapat dilakukan oleh kita sebagai anak. Saya pernah terbaca, cinta dan kasih sayang tanpa syarat, hanyalah pada naluri dan hati seorang ibu dan bapa kepada anaknya. Oleh itu, renungkanlah, perbetulkan jika ada kesilapan dan berbahagialah bersama mereka sementara ada waktu. Tiada siapa yang tahu apa yang berlaku dimasa hadapan. =)

sayang ibu =)


Friday, March 18, 2011

::RadiatoR?::

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Sebelum ini saya pernah berkongsi sedikit cerita mengenai kereta kan. Kali ini saya ingin berkongsi sekali lagi. peristiwa ini berlaku semasa saya menjalani latihan industri di ampang. Semasa praktikal, saya memandu kereta sendiri pergi ke tempat kerja, lagipun jarak rumah sewa yang dekat memudahkan lagi.

Satu hari, semasa dalam perjalanan hendak pergi kerja tiba-tiba saya perasan 'temperature' naik agak tinggi, saya pun dah pelik. Mulalah menggelabah, mana tak menggelabah, pandai bawa tetapi tidak tahu mengenai kereta langsung.

::HadiaH laGi::

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Hari ini saya gembira. Gembira dari semalam masih terbawa-bawa ke hari ini. Semalam kebetulan kelas saya dibatalkan oleh itu, saya pun dengan rajin pulang ke kampung halaman. 

Apabila sampai, ibu dengan ayah kata nak singgah shopping kompleks. Ibu kata ayah nak beli gps. Ayah dah moden tu, dah pandai hendak guna barang teknologi ni. Tapi dengan adanya gps, memudahkan perjalanan kita sebenarnya lebih-lebih lagi bile terpaksa pergi ke tempat yang kita tidak pernah pergi. Selepas cari barang yang dikehendaki, ibu pon kata hendak carikan hadiah bufday. 

Ingatkan ibu main-main tetapi bile dah masuk kedai jam, mata dah berpinar sebab tak tau nak pilih jam yang mane. Last-last, jam guess menjadi pilihan hati. 


Masalahnya, bile dah dapat hadiah cantik, tiba-tiba rasa sayang pula hendak pakai, macam mana tu. Sebenarnya takut jam tu rosak atau calar je. Mungkin sekali sekala boleh pakai, kalau simpan sahaja baik tak payah dapat hadiah kan..hehe

Terima kasih ibu dan ayah untuk hadiah yang sangat cantik. Tiada kata yang dapat menggambarkan perasaan saya. Saya sangat gembira, nampaknya, makin tua hadia makin best. =)

Wednesday, March 16, 2011

::HuJan + Sarapan::

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Bagaimana dengan cuaca anda pagi-pagi ini disana. Hari ini, pagi-pagi lagi hujan sudah turun dengan lebatnya.  Sudah lama rasanya hujan tidak pernah turun paga waktu pagi. Selalunya hujan turun pada waktu petang dan sering berselang seli dengan guruh dan petir.

Apabila hujan-hujan ini, hendak mandi pun terasa malas sahaja, tetapi kerana ada kuliah sekejap lagi saya gagahkan juga kaki ke bilik air. Lepas mandi apa lagi, kesejukkan la, masa inilah air panas sangat membantu. 
Jom kita minum milo dan makan dengan roti yang enak. Inilah sarapan pagi saya. 

Air milo tambah oat sikit. Sedapnya =)

Roti yang enak, sedap dimakan. 

Oklah, sementara tunggu hujan reda dan saya boleh merempit ke kuliah, saya ingin menikmati sarapan yang enak ini. Jangan lupa sarapan ye, tidak elok untuk otak tau. 

Tuesday, March 15, 2011

::Muka Baru::

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Saya bukan buat pembedahan muka ya. Tetapi akhirnya, blog saya sudah ada 'header' sendiri. Hampir setahun blog ini tertubuh, barulah saya mempunyai kerajinan untuk membuatnya. Walaupun tidaklah secantik blogger lain, tetapi saya puas hati dengan hasilnya. 

Mungkin lepas ini, ada masa saya masih boleh buat header yang lebih baik =)

::08.03.11 TerIndaH::

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Hari ini saya kembali, kembali untuk mengemaskini blogku tercinta, setelah hampir seminggu. Hampir-hampir nak berabuk jugalah blog ini. 

Hari ini saya ingin bercerita mengenai Hari Lahir saya, tetapi kali ini disambut oleh My LuvLy Luv pula. Kali ini My LuvLy Luv kata nak jadi orang yang pertama bagi ucapan, oleh itu 7 Mac, My Luvly Luv datang dan ajak makan malam. 

Sebelum naik kereta, rupa-rupanya My LuvLy Luv sudah bersembunyi dulu dan terus tangkap gambar bertubi-tubi. Masa itu terasa macam artis pula yang dikejar paparazi. Perasan la pulak. Mana tak nye, flash menusuk-nusuk mata ini.  Buruk betul bila tengok gambar saya yang terkejut, sebab tu tak upload =). Selepas terperasan menjadi artis, destinasi kami ialah kedai Pak Ali di Shah Alam. 


Nyum..nyum..memang sedap sangat makanan kat situ.. 

Saturday, March 5, 2011

::HadiaH TerBaik::

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Hari ini saya gembira, gembira sangat. Gembira kerana kawan baik saya membuat satu kejutan hari lahir untuk saya. Walaupun hari lahir saya di sambut awal beberapa hari tetapi saya tetap gembira.

Tidak saya sangka kawan saya akan membuat sambutan hari lahir untuk saya dan Cik A serta akaknya. Lebih-lebih lagi apabila ada pula kek yang sangat cantik serta lazat untuk kami.

Memang tidak saya sangka yang Cik N akan membuat kejutan buat kami kerana pertemuan biasa yang dirancang pada petang tadi menjadi suatu yang amat indah dan akan diingati sampai bila-bila.

Pada saya inilah hadiah yang terbaik yang saya terima daripada sahabat baik saya ini. Tiada kata yang dapat menggambarkan perasaan saya atas usaha yang dilakukan olehnya. 

Saya harap hubungan serta ikatan yang dibina selama ini akan berkekalan selamanya. Kerana saya tahu, kawan memang mudah di temui tetapi sahabat sejati sukar sekali. Buat saya Cik A dan Cik N adalah sahabat sejati saya. Yang sentiasa bersama saya walau suka dan duka serta memahami diri ini. 

Di sini saya kongsi sedikit kenangan antara kami petang tadi :




Sempat lagi menyuapkan Cik N sedikit kek. Inilah sahabat baik saya serta mastermind yang membuat kejutan ini. =)


Ini juga sahabat baik saya yang turut mendapat kejutan hari lahir tadi =)


Baiklah, sampai sini sahaja, nak pergi makan kek tadi. Sedap tau, nyum..nyum..Sayang semuanya =)

::Itu MIliKnya;;

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Akhirnya, bunga yang saya gubah untuk My LuvLy Luv, sudah sampai ke tangan empunyanya. Seperti yang disangka, My LuvLy Luv, tak sangka pun akan dapat bunga. Katanya, bufday org tu yang dah nak dekat tetapi orang lain lak yang dapat hadiah. 

Memang pelik la kalau lelaki yang dapat bunga, tetapi bila lihat muka yang gembira, terasa walau tidak cantik pun bunga yang saya gubah tetap dihargai. 


::Kesan SaMa?::

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Hari ini pagi-pagi bangun-bangun terus layan Nasi Lemak Kopi O kat TV9. Kemudian tiba-tiba sampai satu segmen 'tahukah anda'. Segmen ini membincangkan kesan pemakaian kasut flat dan kasut tumit tinggi.

Sememangnya kesan pemakaian kasut tumit tinggi sudah dibincangkan dan diakui tetapi yang baru saya tahu ialah kasut flat juga memberi kesan yang sama. 

Rupanya kasut flat juga memberi kesan kepada postur badan dan lutut. Kesan yang akan dialami oleh pemakai kasut flat sama dengan kesan yang dialami pemakai kasut tumit tinggi. 

Segmen tersebut mencadangkan kasut yang sesuai dipakai ialah kasut yang mempunyai tumit setinggi 1 inci atau 2.5cm. Mungkin selepas ini, saya pun patut memikirkan jenis kasut yang patut saya pakai. Ini kerana kesannya mungkin tidak dapat dilihat semasa muda tetapi di masa tua, tiada siapa yang tahu. Oleh itu fikir-fikirkan lah =)

Friday, March 4, 2011

::PenanTian::


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Penantian itu memang satu penyiksaan. Hari ini saya rasakan masa bergerak amat lambat sekali. Asal teringat sahaja, mata mencari jam. Kalau boleh mata tu memang memandang jam sahaja. nasib baik jam tu tak retak sebab asyik direnung sahaja.

Sebenarnya, saya menanti kepulangan My LuvLy Luv. Apabila kita menanti sesuatu pasti kita akan merasakan masa amat lambat sekali. Cuba jika kita sibuk membuat kerja pasti kita tidak sedar akan waktu yang bergerak itu. Walhal, tahap kepantasan masa bergerak itu tidak berubah sama sekali. Sama setiap hari.

Walau apa pun, saya berharap My LuvLy Luv memandu berhati-hati dan selamat dalam perjalanan. Oklah, nak pergi bersiap, nanti kelam kabut pula =)

::PasaR vs BunGa::

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Hari ini saya melakukan satu aktiviti yang agak lama saya tidak lakukan, apa dia? Hari ini saya mengikut ibu pergi ke pasar. Saya tidak la seorang yang suka akan keadaan yang sesak, lebih-lebih lagi pergi ke pasar untuk membeli barang-barang basah seperti sayur, ikan, udang dan sebagainya. Agaknya, kalau dah kawin dan kene beli barang basah, macam mana la nanti. =)

Bukan apa, sudah la kawasan yang agak sempit, dicampur dengan keadaan lantai yang basah. berfikir dua kali juga la saya pagi tadi hendak mengikut ibu. Kalau bukan kerana ibu minta teman dan ingin membeli bunga segar untuk membuat sirih junjung, rasanya tidak sampai saya ke pasar tersebut.

 Tetapi bila sampai ke sana, terus hilang perasaan tidak suka pasar, sebab awal-awal lagi sudah nampak kedai bunga dan terus terjah. Cantik sangat-sangat bunga kat sini, lagi-lagi bunga ros. Saya ini memang suka bunga, dah namanya perempuan. Tetapi ada tak perempuan yang tidak suke bunga. Tetapi, nasib baik tak ada bunga ros oren, kalau tak memang bankrup ibu kat situ. =)

Setelah beli bunga yang dikehendaki dan beli sedikit barang basah, kami pun pulang. Kemudian, bermulalah operasi mengubah yang diketuai oleh ibu dan saya sebagai penyibuknya. Saya hanya tolong menyibuk dan kutip bunga-bunga lebih dan buat gubahan sendiri. Padahal, tangan tak berseni dan tak pandai mengubah langsung. 

Jom tengok hasil tepak sireh ibu dan bunga yang saya gubah.

Gubahan saya yang tak berseni =)

sireh junjung yang ibu buat =)

Nampak sangat perbezaan yang nyatakan. Sekurang-kurangnya bunga saya itu jadi perhiasan dirumah juga walau tidak seberapa. Sebenarnya, saya juga ada menyediakan bunga untuk My LuvLy LuV. Orang yang terlebih rajin memang macam itu, lagi-lagi dah mengadap dengan bunga yang banyak berlebih. Mesti pelik bile perempuan yang beri bunga kepada lelaki. Takpela, daripada membazir dan selalunya My LuvLy Luv je yang bagi bunga, kali ini giliran saya.  Tapi gambar bunga itu tak boleh nak upload lagi sebab kene bagi tuan punya tengok dulu =)

Thursday, March 3, 2011

::hANtARan::

Assalamualaikum dan Salam sejahtera...
Semoga hari ini membawas seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Hantaran, selalunya hantaran dibuat apabila ingin mengadakan majlis merisik, pertunangan dan pernikahan sahaja. Selalunya hantaran yang di buat akan mengikut warna dan tema yang diinginkan oleh pasanagn pengantin tersebut. 

Kenapa tiba-tiba bercakap mengenai hantaran ini. Apa yang pasti, belum sampai masanya lagi untuk saya melangkah ke alam perkahwinan. Sebenarnya sejak saya pulang ke rumah semalam, ibu sedang sibuk menyiapkan hantaran perkahwinan yang ditempah oleh rakannya. 

Memang cantik-cantik hantaran yang dibuat oleh ibu saya, lagi-lagi warna yang diinginkan oleh pasangan tersebut ialah warna kuning keemasan. Ketika melihat hantaran-hantaran inilah, saya mula berangan-angan. Saya pasti, anda juga pasti ada warna dan tema yang diinginkan untuk hari bahagia anda. 

Seperti saya, walaupun pernah berangan-angan ingin membuat suatu tema dan warna, tetapi ia selalunya berubah-ubah. Sekejap berangan nk warne oren la, sekejap nak warne gold la, sekejap merah la, tak tetap pendirian tul. Kadang-kadang inginkan warna itulah kemudian bile melihat ada yang lebih cantik, hendak bertukar kepada warna lain lak. 

Agaknya kene tunggu masanya baru leh buat keputusan agaknya. Alamak, bunyi macam gatal lak =). Apa-apa pun kenelah tunggu My Prince Charming dulu. Kepada sesiapa yang sedang merancang ingin melansungkan majlis, buat persediaan, ambil keputusan dan tetapkan pendirian. 

# My Luvly Luv, nak tema apa agaknye =P

:: DI SEBALIK TABIR BLOG ::

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Entri kali ini merupakan pertama kali saya menyertai segmen dari blogger Ben Ashaari.


Segmen ini meminta saya meletakkan gambar yang paling menawan, tapi bila tengok gambar-gambar-gambar sendiri, tak tau hendak letak yang mana. Akhirnya, gambar di atas yang saya pilih.  Mungkin kerana latar belakang yang saya rasakan sangat menawan dengan buku, botol air dan macam-macam barang lagi. =)

Sedikit latar belakang mengenai diri saya ini. Saya merupakan seorang yang berasal daripada port dickson, yang memang terkenal dengan pantai. Walaupun pada dasarnya boleh dikira berapa kali saya pernah mandi di pantai PD sepanjang hidup ini. Saya seorang yang kuat makan, lagi-lagi makanan yang sedap-sedap dan lepas tu baru la nak diet, kununnya dah gemok sangat. 

Tahun ini juga merupakan semester akhir saya sebagai pelajar. Kadangkala masa saya banyak dicuri untuk menyelesaikan tugasan kuliah, namun, saya akan cuba juga mencuri waktu untuk berkongsi sedikit kehidupan saya di blog ini. 

Jumlah follower saya sekarang ialah seramai 77 orang. =)

Soalan dari Ben :

Jika anda tak punya blog , apakah yang akan anda lakukan di dunia maya ini ?
Jika saya tidak mempunyai blog, mungkin saya akan menghabiskan masa mengadap FB dan bermain game sahaja apabila bosan. 

Ceritakan kepentingan blog kepada anda
Saya merupakan seseorang yang gemar membaca buku dan majalah. Pada saya melalui blog la saya mendapat pengetahuan yang kadangkala tidak dapat diperolehi melalui buku. Selain itu, melalui blog jugalah saya dapat meluaskan pergaulan dan berkenalan dengan blogger lain. 

Blog feveret yang wajib singgah hari hari. Kenapa dan mengapa ?
Setiap hari jika mempunyai masa lapang, saya pasti akan melawat setiap blog yang saya follow. Setiap blog yang saya follow merupakan blog feveret saya. =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...