Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, October 5, 2010

:: Four-leaf clover::

Assalamualaikum & Salam semua...
Semoga hari ini merupakan hari yang penuh kegembiraan dan kebahagiaan buat semua...

Erm...Hari ni saya nak berkongsi sedikit pengalaman menulis 'limeric'. Sebenarnya bukan pandai sangat pun mengarang ni tapi kerana tugasan kelas terpaksa mencuba-cuba. 'Limeric' ni merupakan sebuah sajak yang terdiri daripada 5 baris ayat yang selalunya berunsur lucu. Tapi saya rasa sajak yang saya karang itu tidak ada unsur lucu pun.


There was a little girl who loved flower,
Who spent her day to find a four-leaf clover,
She's not lazy,
But they said she's crazy,
Upon which she found her lover.

Di atas ini lah hasil 'limeric' yang berjaya saya karang. Walaubagaimanapun, inilah first time saya menulisnya. Bila diingatkan kembali, macam-macam gaya dan cara yang dah saya lakukan untuk menghasilkan hanya 5 baris ayat ini.

Masa mengarang sajak di atas ini, saya teringat mengenai 'four-leaf clover' yang dikatakan membawa tuah. Ini kerana 'four-leaf clover' ini merupakan suatu variasi yang bukan mudah ingin ditemui berbanding'three-leaved clover'.

Menurut tradisi, jenis daun ini akan membawa nasib bertuah kepada sesiapa yang menjumpainya, terutamanya kepada mereka yang menemuinya secara kebetulan. Menurut dongeng pula, setiap daun mewakili sesuatu: daun yang pertama adalah untuk harapan, kedua ialah keyakinan, ketiga adalah untuk cinta dan daun yang keempat adalah untuk nasib.

Saya hanya berkongsi mengenai kepercayaan sesetengah orang. Tetapi janganlah pula mempercayai perkara sebegini sehingga terpesong daripada landasan yang seharusnya kita percaya. Hanya Tuhan, tempat untuk kita meletakkan keyakinan, meminta pertolongan dan berserah.

2 comments:

tulipss said...

makin lama tidak berkunjung di sini...makin banyak perkembangan...

Unknown said...

teruskanlah mengikuti perkembangannye..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...