Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 14, 2010

++Arah TujUan++

Assalamualaikum & Salam semua...
Semoga hari ini merupakan hari yang penuh kegembiraan dan kebahagiaan buat semua...

Sejak di peringkat sekolah rendah, pasti kita masih ingat guru pernah bertanya kepada kita 'Jika sudah besar nanti apa cita-cita kita dan ingin menjadi apa?' Saya yakin pasti masing-masing ingin menjadi doktor, juruterbang, polis, cikgu, dan lain-lain lagi. Pelbagai impian yang kita semaikan.

Saya juga begitu, tidak ketinggalan untuk menyemai impian. Hanya dengan impian itulah yang membuatkan kita terus maju dan cuba menggapai apa yang kita impikan. Tetapi jalan yang kita bina itu tidak semestinya sampai ke tempat tujuan kita, kerana kadangkala ia pasti terpesong kerana keadaan persekitaran mahupun tahap keazaman kita.

Saya selalu bertanya kepada diri sendiri, banyak manakah usaha yang telah saya laburkan untuk impian saya itu. Cukupkah dengan apa yang ada dan bolehkah ia membantu. Agaknya, kenapa kita membina impian dan adakah impian itu matlamat hidup kita? Ada juga yang membahagikan matlamat untuk masa singkat dan matlamat untuk jangka masa panjang.

Tetapi bila diingat-ingatkan semula, kenapa sekarang apabila ditanya oleh pensyarah, 'Apa yang kamu nak lakukan atau kerja apabila keluar dengan segulung ijazah?', masing-masing senyap dan membisu seribu bahasa. Bukan lagi seperti dahulu ketika kecil di mana masing-masing berebut untuk menyatakan impian mereka.

Mungkin kerana tidak tahu jalan yang ingin dipilih serta keadaan yang meminta kita memikirkan setiap keputusan dan akibat hasil keputusan yang dibuat. Itu belum lagi dicampur dengan kehendak hati pasangan, hati keluarga dan lain-lain lagi.

Semoga apabila sampai saat waktunya nanti, saya lebih yakin untuk membuat keputusan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...