Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 7, 2010

D.I.E.T...

Assalamualaikum & Salam semua...
Semoga hari ini merupakan hari yang penuh kegembiraan dan kebahagiaan buat semua...

D.I.E.T...perkataan ini merupakan perkataan agak popular kepada golongan wanita. Tetapi betul ke, hanya perempuan yang lebih menekankan perkara ini? Pada saya, bukan setakat wanita tetapi ada juga lelaki yang mengambil berat akan hal ini.

Jika ditanya mengapa mereka mengamalkan diet bagi pemakanan mereka pasti pelbagai jawapan yang diterima. Antaranya, saya nak jaga penampilan saya, saya dah gemok, saya nak badan sihat dan macam-macam lagi lah. Namun, boleh dikatakan majoriti yang mengamalkan diet kerana hendak menurunkan berat badan.

Ermm.., tidak kisah la hendak badan sekurus mana pun tetapi yang penting perlulah sihat kan. Kadang-kadang saya lihat kerana begitu tekad untuk menguruskan badan sehingga sanggup membuat perkara drastik dan menyeksa diri sendiri. Jangan la sampai begitu sekali, bukankah kita patut menghargai apa yang ada asalkan kita masih memiliki badan yang sihat. Tidak salah untuk berdiet tetapi lakukanlah dengan cara yang betul.

Sekali-sekala rajin juga saya melaburkan sedikit wang untuk membeli majalah yang berunsur kesihatan dan memang terdapat pelbagai tips yang terkandung di dalam nya. Mungkin kepada yang hendak berdiet secara sihat memang dapat membantu. Ada juga orang sekeliling saya yang berjaya melakukan diet secara sihat dan saya tahu kenapa mereka berjaya. Mereka mempunyai Displin dan Tekad yang sangat tinggi.

Bayangkan mereka yang ingin berDiet boleh menahan diri dan nafsu makan daripada untuk menjamah nasi dalam tempoh masa yang kadangkala boleh mencecah sehingga berbulan-bulan. Entah bagaimanala agaknya sehingga begitu tekad untuk melakukannya. Kalau sayalah, sehari tak mencari nasi, memang tak lengkap hidup rasanye.

Namun itu semua bergantung kepada diri sendiri kan dan yang penting kita berbahagia dan gembira dengan apa yang kita lakukan. Bagi saya, semuanya perlukan DISPLIN yang KUAT serta TEKAD yang TINGGI.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...