Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Saturday, October 9, 2010

::Hobi ~ BuKu::

Assalamualaikum & Salam semua...
Semoga hari ini merupakan hari yang penuh kegembiraan dan kebahagiaan buat semua...

Hari minggu kembali lagi, agaknya apa aktiviti yang akan dilakukan ye. Pasti ada yang sudah merancang aktiviti serta destinasi yang ingin di tuju. Mungkin ada juga yang menghabiskan hari minggu dengan cuba menyuburkan kembali hobi-hobi yang sudah lama terkubur kerana kekangan masa.

Ermm, apa yang saya nak lakukan esok ya. Jika tidak silap, ibu ada ajak untuk melawat adik yang berada di matrikulasi Kuala Pilah. Adik ajak pergi shopping katanya. Ye lah, semenjak sibuk dengan aktiviti kolej dah lama jugak die tak balik ke rumah. Kalau dulu asal hujung minggu je dah riuh rumah ni dengan suaranya. Saya merindui suasana yang riuh rendah apabila kami adik beradik bercuti serentak. Rindunya pada mereka.

Sebenarnya bukan pasal aktiviti hujung minggu yang saya hendak sentuh tetapi tentang novel-novel yang baru sahaja saya beli beberapa hari lepas. Banyak jugak la yang saya dah laburkan, nak buat macam mana mudah sangat tergoda dengan sinopsis buku. Tetapi selalunya saya akan berlaku adil iaitu akan pastikan mesti ada sebuah novel melayu dan sebuah novel english.

Mungkin sesetengah orang lebih suka meminjam buku daripada membeli tetapi bukan saya. Saya lebih suka membeli untuk dijadikan koleksi. Lagipun buku-buku ini kadang-kadang boleh diulang baca banyak kali dan mungkin juga adik-adik yang lain membacanya. Tetapi, yang paling saya pantang, sikap orang yang meminjam dan membacanya. Boleh hendak meminjam tetapi kena lah terima sikap saya yang inginkan novel-novel saya dalam keadaan baru sentiasa. Bukan apa, kadangkala novel-novel tersebut memang tidak akan dapat saya cari ganti di mana-mana lagi jika ianya rosak mahupun hilang.

Jika ditanya, memang hobi saya membaca. Saya membaca, segala bahan yang saya rasakan menarik dan saya boleh memahami apa yang hendak disampaikan oleh penulis. Pernah saya membaca sebuah penulisan novel yang mempunyai jalan cerita menarik tetapi ayat yang digunakan serta beberapa isu yang cuba diangkat oleh penulis membuatkan saya tidak memahami keseluruhannya.

Mungkin saya yang masih kurang penghayatan untuk memahami apa yang ingin disampaikan. Oleh itu, hujung minggu ini saya hendak memberi sepenuh penghayatan terhadap novel-novel yang saya baru beli ini.

Kepada semua, gunakanlah masa yang ada sebaiknya. Cuba fikir-fikirkan, apakah hobi anda dan adakah anda sudah lama tidak melakukannya. Jika sudah lama berkubur, cubalah suburkannya kembali.



* My LuvLy LuV, Semoga berjaya dengan pertandingan Go-Kart anda....Chaiyok..chaiyok...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...