Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, October 12, 2010

::SeKelip MaTa::

Assalamualaikum & Salam semua...
Semoga hari ini merupakan hari yang penuh kegembiraan dan kebahagiaan buat semua...

Hari ini merupakan hari kedua sejak tragedi 10.10.10. Tragedi ngeri ini, meragut banyak nyawa disamping kesesakan yang teruk berlaku pada hari berkenaan. Saya tau pasti keluarga yang kehilangan ahli keluarga masih berkabung serta trauma dengan apa yang berlaku. Saya turut bersimpati dan mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat. Semoga mereka tabah menghadapi ujian daripada-Nya.

Lewat petang tadi saya ada melawat beberapa blog dan akhbar online untuk mengetahui berita terkini mengenai tragedi ini. Saya ada terbaca beberapa komen daripada pihak yang terlibat yang marah dengan sikap segelintir masyarakat kita ini. Antara isu yang berbangkit ialah sikap pemandu yang menggunakan lorong kecemasan ketika kesesakan lalu lintas. Tahukah mereka, sikap mereka ini menyusahkan banyak pihak ?

Misalnya, ketika tragedi ini, kerana sikap mereka inilah pihak penyelamat mengambil masa yang lama untuk tiba ke lokasi kejadian. Bayangkan lah kerana sikap yang mementingkan diri dan tidak sabar ini, nyawa mangsa yang memerlukan bantuan segera tidak dapat diselamatkan. Walhal pihak berkuasa telah menetapkan RM300 jika menggunakan lorong kecemasan tetapi malangnya ia seperti tidak berkesan dan tidak diendahkan oleh pemandu-pemandu ini.

Agaknya cara yang bagaimana lagikah untuk memberi pengajaran kepada segelintir masyarakat ini jika harga denda yang dikenakan tidak berkesan.

Namun ketika ini, saya bersyukur kepada tuhan kerana masih diberi peluang untuk bernafas di dunia ini, kerana pada hari berkenaan saya turut menggunakan laluan tersebut. Tuhan masih memberi peluang kepada saya untuk mengabdikan diri pada-Nya disamping bertaubat atas segala kesilapan yang telah saya lakukan. Kematian boleh terjadi dimana-mana dan kita sendiri tidak mengetahui bila nyawa ini akan diambil oleh-NYA.

Semuanya sudah tertulis oleh-NYa, berapa lamakah kita akan hidup di dunia yang fana ini. Kita harus mengingati MATI, kerana dengan perkataan MATI kita akan lebih bersyukur dengan apa yang ada serta tidak terlalu leka dengan nikmat dunia ini. Ketika menulis entri ini, saya juga turut mengingati diri ini agar tidak terlalu leka dengan apa yang ada. Ini kerana segala di dunia ini adalah pinjamannya dan suatu hari nanti kita perlu memulangkannya kepada pemiliknya.


# Al-Fatihah kepada mangsa yang terkorban dalam tragedi ngeri 10.10.10.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...