Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 27, 2010

::JOM MenJALA::


Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Semoga hari ini membawa seribu satu kebahagiaan dan kegembiraan buat semua...

Hari ini saya ingin menjadi chef sementara boleh tak? Saya ingin berkongsi sedikit resepi untuk menjala, bukan menjala ikan tetapi membuat roti jala. Pada mulanya, saya ingatkan menjala roti ini susah sangat tetapi tidak la sesukar mana asalkan ada bahan-bahannya yang tak seberapa itu.

Bahan-bahan yang diperlukan hanyalah
1 bekas tepung gandum, 1 biji telur, 1 bekas air dan sedikit pewarna atau pun sedikit serbuk kunyit jika tiada pewarna. Masukkan semua bahan-bahan di atas kedalam `blender’  dan kisar semuanya. Kemudian setelah dikisar, tapis bancuhan tersebut untuk mengelakkan terdapat gumpalan tepung.

Jika terlalu pekat, tambahla sedikit air tetapi jangan terlalu cair ya. Setelah bancuhan siap, boleh la menjala roti di atas kuali leper. Pastikan tidak menggunakan minyak yang banyak. Lebih baik jika melipat beberapa helai daun pandan dan dicelup dalam sepinggan minyak dan hanya di sapu sedikit di atas kuali.

Satu adunan roti jala, boleh menghasilkan sebanyak 15-20 keping roti jala. Pastikan setiap kali roti yang dijala telah kering, cepat-cepat la mengangkatnya dan melipatnya dengan segera. Setelah selesai, bolehlah menikmatinya dan dimakan bersama kari. 



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...