Cinta Kami

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 11, 2010

... aIr mATa iBu ...

Assalamualaikum & Salam semua...
Semoga hari ini merupakan hari yang penuh kegembiraan dan kebahagiaan buat semua...

Saya menyayangi ibu saya dan saya pasti kamu juga menyayangi ibu kamu. Ibu merupakan seorang insan yang telah melahirkan kita dan tanpa jemu melayan kerenah kita sejak kita masih kecil hingga setelah meningkat dewasa. Ibu begitu sabar dan setia dengan kita, lebih-lebih lagi apabila kita dalam kesusahan.

Ibu saya merupakan sahabat sejati saya, setiap perkara akan dikongsi bersama dan ia yang menjadikan hubungan kami semakin akrab. Saya mempunyai 3 orang lagi adik dibawah saya. Saya merupakan anak sulung. Ramadhan pada tahun ini merupakan Ramadhan pertama buat ibu dan ayah hanya berdua bersahur dan berbuka puasa.

Semalam, sebelum solat tarawikh, ibu ada menelefon saya untuk berbual kosong, namun saya tidak menyangka ibu tiba-tiba menangis setelah berbual beberapa minit. Saya jadi panik, tanpa mengetahui sebab ibu menangis apabila sedang berbual. Setelah ditanya ibu pun jawab 'Rumah tak de orang'

Ketika itu barulah saya sedar bahawa ibu kesunyian apabila ketiadaan kami adik beradik di rumah. Oleh itu saya dan adik-adik yang lain merancang untuk balik pada hujung minggu. Walaupun kami tidak dapat menemani ibu setiap hari tetapi saya akan memastikan ibu akan gembira pada setiap hujung minggu dengan kepulangan kami. Saya tidak mahu ibu bersedih dan tidak sanggup untuk melihat air mata ibu mengalir untuk kami.

Semoga Ramadhan pada kali ini akan memberi seribu satu hikmah kepada kami semua.

Aeman- Buatmu Ibu

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...